Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jeg arbejder som adjunkt ved Institut for Kultur og Læring, Kbh., hvor jeg særligt er optaget af anvendelsen af visuelle metoder og designtilgange på videregående uddannelser og i organisationer. Herunder er jeg tilknyttet underviser- og forskningsgruppen omkring NoVA masteruddannelse (Nordic Visual Studies and Art Education), hvor vi undersøger forskellige hybride undervisningsformater med inddragelse af visuelle- produktioner og metoder.
I mit ph.d. projekt (2018-2022) "Drawing Connections" undersøgte jeg brugen af grafisk facilitering som metode på videregående uddannelser- og organisationssammenhænge. Gennem iterative designeksperimenter afprøvede og videreudvikle jeg metoden med formålet om at producere anvendelsesorienteret viden mhp. på uddannelses- og organisationsudvikling.
Ved siden af min forskning varetager jeg undervisnings- og vejledningsopgaver, særligt på kandidatuddannelserne; It, læring og organisatorisk omstilling (ILOO), Læring og forandringsprocesser (LFP) samt på bacheloruddannelsen Kommunikation og digitale medier. Derudover er jeg semesterkoordinator på 4. semester på Master i Datadrevet organisationsudvikling (MDO), hvor de studerende skal skrive deres afsluttende masterprojekt. Som del af min undervisning er jeg optaget af at skabe gode rammer for kreativ akademisk skrivning, når de studerende skal udarbejde studierapporter.
I mit arbejde på universitetet trækker jeg også på min baggrund som lærer og over 15 års undervisningserfaring i forskellige kontekster, fx i grundskolen, idrætsforeninger og i dansk som andetsprog for voksne. Jeg er optaget af variationer i undervisningsmetoder, som appellerer til forskellige målgrupper, og som giver deltagerne mulighed for at reflektere over, hvordan de selv lærer bedst. Derfor er jeg også medstifter og medlem af den Danske Legetænketank, som har til formål at invitere til legende og kreative tilgange i undervisning og i organisationer.
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education
Buhl, M., Dille, M. H. B., Hautopp, H. & Tervo, J.
01/06/2022 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Fremtidens Undervisningslokale
Ørngreen, R., Jensen, R. G. H., Hautopp, H., Knudsen, S. P., Sterregaard, J. S. & Vesterheden, L. R.
03/01/2022 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Fieldwork at EuViz 2018: European Conference for Visual Practitioners - in relation to PhD project
31/07/2018 → 02/08/2018
Projekter: Projekt › Ph.d.-projekt
Fil -
Designtænkning og universitetspædagogik
Ejsing-Duun, S., Hautopp, H. & Skovbjerg, H. M.
03/10/2016 → 01/06/2017
Projekter: Projekt › Forskning
-
BAW Edu: Build a World - Edu
Ejsing-Duun, S., Hanghøj, T. & Hautopp, H.
01/04/2015 → 01/04/2016
Projekter: Projekt › Forskning
-
From training to practice: long-term perspectives of graphic facilitation used in organisations
Hautopp, H. & Ørngreen, R., 13 mar. 2024, I: International Journal of Lifelong Education. s. 1-18 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Afrapportering Fremtidens Undervisningslokale
Jensen, R. H. S., Ørngreen, R., Hautopp, H., Knudsen, S. P., Sterregaard, J. S. & Vesterheden, L. R., 25 jan. 2023, 43 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Rådgivning
Fil135 Downloads (Pure) -
Combining graphic facilitation and animation-based sketching in higher education
Hautopp, H., nov. 2023, I: Drawing: Research, Theory, Practice. 8, 2, s. 179-199 21 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Den Digitale Agora: Episode 4: Gæst, Heidi Hautopp
Harfeld, J. L., Andersen, I., Sterregaard, J. S. & Hautopp, H., apr. 2023Publikation: Bidrag der ikke har en tekstform › Lyd og/eller billed produktion (digital) › Formidling
-
Exploring Hybrid Learning Formats in a Nordic Master’s Program in Visual Studies and Art Education
Buhl, M., Tervo, J., Hautopp, H. & Dille, M. H. B., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Innovative Learning Spaces – Designing, Developing, and Sustaining Future-Ready Classrooms
Rune Gram Hagel Jensen (Arrangør), Rikke Ørngreen (Arrangør), Heidi Hautopp (Arrangør) & Sara Paasch Knudsen (Arrangør)
6 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
Fil -
Hybrid learning in aesthetic practices in higher education: Development of PBL hybrid learning format with Nordic Master NoVA as a case study
Mie Buhl (Foredragsholder), Maria Hvid Bech Dille (Andet), Heidi Hautopp (Andet) & Juuso Tervo (Andet)
21 aug. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
PhD defense - Presentation: Drawing Connections - An Exploration of Graphic and Visual Facilitation in Organisational and Higher Educational Contexts.
Heidi Hautopp (Foredragsholder)
20 apr. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Presentation of paper at ECEL conference: Teaching visual facilitation and sketching for digital learning design in higher education
Heidi Hautopp (Foredragsholder) & Mie Buhl (Foredragsholder)
29 okt. 2020Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Oplæg om Ph.d. projekt ved faglig netværksmøde med grafisk facilitatorer fra Københavnsområdet
Heidi Hautopp (Foredragsholder)
29 sep. 2020Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Fil
Presse/medier
-
Debat: Børn skal have plads og rum til at lege
Ann Charlotte Thorsted & Heidi Hautopp
17/08/2018
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
STUDERENDE INSPIRERER TIL KUNSTFORMIDLING I BØRNEHØJDE
Stine Ejsing-Duun, Helle Marie Skovbjerg & Heidi Hautopp
20/01/2017
1 Mediebidrag
Presse/medie