• A.C. Meyers Vænge 15, A, 2-4-083

20082024

Rikke Skovgaard Nielsen er udannet sociolog fra KU og har en ph.d. fra AAU. Rikkes forskning er centreret om udsatte boligområder, mangfoldighed, segregering, blandet beboersammensætning, social sammenhængskraft og ufrivillig fraflytning. Rikke benytter en bred vifte af både kvantitative og kvalitative metoder i hendes arbejde samt har foretaget flere projekter baseret på mixed methods, samt redigeret bøger om surveys og om mixed methods research.

Rikke har fungeret som international ekspert om danske forhold, bl.a. igennem et hollandsk projekt om Vulnerable Neighbourhoods og et tysk projekt om European Housing Policy som forberedelse til det tyske formandskab for EU. Rikke har et bredt internationalt netværk, opbygget især igennem deltagelse i en række internationale projekter, herunder flere EU-projekter under hhv. FP7, Horizon 2020 og Horizon Europe, samt gennem hendes rolle som workshopkoordinator af the European Network of Housing Research Working Group 'Ethnic Minority Groups and Housing'.

På undervisningssiden har Rikke igennem en årrække været ansvarlig for kandidatuddannelsen By, bolig og bosætning, samt undervist og vejledt på uddannelsen. Rikke sidder desuden i studienævnet på BUILD.

• Verdensmål 10 - Mindre ulighed
  • Verdensmål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund