Iva Ridjan Skov

Lektor i Energiplanlægning | fremtidens energi systemer | PtX | e-fuels, Energy engineering

• A.C. Meyers Vænge 15, A, A2

20112024

Iva Ridjan Skov er lektor i energiplanlægning og fremtidens energi systemer på Aalborg Universitet. Hun skrev Ph.D. omkring integration af electrofuels i vedvarende energisystemer.

Hendes forskning omhandler energiplanlægning af 100% vedvarende energisystemer med fokus på transportsektoren. Der lægges vægt på udvikling af nye brændstoffer, der kan medvirke til at nedbringe brugen af fossile brændstoffer i sektoren og for at muliggøre integration af andre vedvarende energikilder i energisystemet. Hun forsker i Smart Energy System med specifikt fokus på brændstofløsninger til transport som f.eks. brændstoffer og power-til-gas og power-til-liquid-teknologier.

Hun leder i øjeblikket adskillige WP'er i forskellige PtX- og CCU-projekter, der undersøger PtX-jet-fuel (e-jet)-veje og markedspotentiale, systemintegration af spildvarme i et power-to-methanol-anlæg, produktionspotentialet for PtX-brændstoffer, havneberedskabsniveauer for overgang til PtX-brændstoffer og CO2-import/eksport. Hun forsker også i, hvordan man kan skabe et bæredygtigt fremtidigt vedvarende energisystem med den lavest mulige klimarisiko.

Hun er medlem af PtX External Reference Group og medlem af det kroatiske ingeniørakademi. Hun har modtaget to prestigefyldte priser, EliteForsk rejselegat i 2014 og prisen for bedste forskningsprojekt for Solid Oxide Electrolysis for Grid Balancing-projektet.

Hun er programkoordinator for kandidatuddannelsen Sustainable Cities på Aalborg Universitet.

• Verdensmål 7 - Bæredygtig energi

Bestyrelsensmedlem, PlanEnergi