• A.C. Meyers Vænge 15, A, 4

1996 …2024

Mette Mechlenborg har mere end 20 års erfaring med boligkultur og det byggede miljø i bred forstand. Som forsker har Mette Mechlenborg en stor viden om hjem, hjemskabelse og hverdagspraksisser med særlig fokus på forholdet mellem idealer og materialisering med mere en 80 publikationer bag sig, herunder flere bøger og peer reviewed publikationer. Hun har en stor indsigt i stedsteorier, og -begreber, og er særligt interesseret i, hvordan forskellige begreber inden for feltet er indlejret i forskellige diskurser. Hun har bl.a. forsket i boligliv i højden, bæredygtige hverdagsprakssisser, mikroboliger, udsatte boliger, det kønnede hjem mv. Har skrevet ph.d.-afhandlingen Rundt om Webergrillen om danskernes foretrukne bolig, parcelhuset, sådan som det optræder i den kulturelle bevidsthed (Kulturstudier, SDU, 2012), senere udgivet på international forlag. Var en årrække tilknyttet Center for Bolig og Velfærd/Center for Boligforskning. Har været gæste phd på London Universitet og Designskolen, Det Kongelige Danske Akademi. Derudover har Mette stor praktisk erfaring. Fortrinsvis i rollen som rådgivningschef i rådgivningsvirksomheden BARK (2012-2016), hvor hun bl.a. havde ansvaret for forretningsområdet Bytransformation. Siden 2020 medlem af af Det Akademiske Råd på Ingeniørfakultet, AAU. Fra 2024 medlem af Udvalget for Ligestilling, Diversitet og Inklusion, AAU.

Kulturstudier, Ph.D. grad, Rundt om webergrillen. En geokritisk læsning af parcelhusforstaden som stedserfaring i aktuel dansk kunst og kultur., Syddansk Univeristet

15 sep. 200610 feb. 2012

Dimissionsdato: 10 feb. 2012

Moderne Kultur, Cand. mag., Hjemlighed. Mellem rejsen og hjemmet. En tværæstetisk undersøgelse af den aktuelle dyrkelse af hjemmet, University of Copenhagen